schaal van strijkkralen

Image

Misschien heb je ze al eens voorbij zien komen op andere blogs of websites, maar hij is zo leuk dat we hem jullie niet wilden onthouden: Een schaal gemaakt van strijkkralen. Eerst hebben we natuurlijk zelf geprobeerd hoe het werkt en ik kan zeggen het is erg makkelijk!

Je hebt nodig : een ovenvaste schaal, olie het maakt niet uit wat voor soort, strijkkralen.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet de schaal (ik heb schaal blanda van ikea gebruikt) in met olie. Door de olie blijven de strijkkralen plakken aan de wand van de schaal. Zorg dat je hem met een enkele laag bedekt. Ik heb gewoon de stijkkralen van de kinderen gepakt (ikea) en dus allerlei kleurtjes door elkaar, maar je zou ook eens zakjes van hama kunnen kopen en meer op kleur kunnen werken. Dan zet je het 8 tot 10 minuutjes in de oven. Blijf er wel bij want het gaat op het laatst opeens snel. de strijkkraaltjes worden dunne ringeljes van ruim een halve cm. Als dat op de bodem ook is gebeurd is het klaar en zit alles goed aan elkaar.  Haal de schaal uit de oven en laat hem afkoelen. Eenmaal afgekoeld wip je je zelfgemaakte schaal er zo uit, even omspoelen met een beetje afwasmiddel erbij en klaar!ImageImage

 

 

20 thoughts on “schaal van strijkkralen

    • Ik ben zo bang dat die dan te dun is en breekt, of valt dat erg mee?
      Maar ik wil het wel erg graag proberen!

  1. Vraagje. Heb je dat aan de binnenzijde van de schaal gedaan of de schaal ondersteboven en op de buitenzijde.

  2. Echt geweldig! Eerst even handigheid krijgen in het inleggen van de strijkkralen maar dan is het hartstikke eenvoudig. Je kunt zelfs een schaaltje terugzetten in de oven als blijkt dat het onderin de kralen net niet genoeg zijn gesmolten.

  3. Wat een fantastisch idee. En wat staat het prachtig, het past in elk interieur het geeft kleur en is een echte blikvanger! Ik ben benieuwd wat de kinderen er vanmiddag van zullen vinden. Hoe zal mama dat nou toch “gestreken” hebben??

  4. Wauw geweldig ik hoop dat je nog zo iedetjes hebt.
    Jamer genoeg heb ik bijna geen plaats meer.
    Maar ja ,ik prop het er wel tussen.
    Ik vroeg mij af …… gaat dat snel kappot en zo ja kan je er dan een dubbele laag op legen ?
    Ik weet dat je nu denkt probeer het dan maar de parels zijn bijna op!!!!

    • Bedankt voor je reactie! Ik gebruik mijn schaal gewoon als broodmandje. Als je hem als fruitmand zou gebruiken zou ik er niet zoveel mee lopen, maar gewoon voor de mooi, ivb met het gewicht. Dubbele laag zou ik niet zo snel doen, maar je kan t proberen als je nieuwe strijkkralen hebt ;-)…..

Geef een reactie

